Sunday 14 August 2011

Travelog Ramadhan-Journey Towards Mardhatillah #4

Assalamualaikum :)

Sejak bulan puasa ni bermula, sejak deria rasa sedang berehat, mula la deria yg lain jadi lebih aktif drp biasa. Bukannya apa, tapi pelik juga kenapa bulan puasa ni la baru Amal sedar ramai couple yang selalu dating, baru sedar ramai orang pakai legging. Entah la kenapa =.=

Jadi pada peluang yang ni, Amal nak cakap pasal perubahan. Susah ke nak berubah tu ? Kenapa susah untuk berubah menjadi baik tapi senang sangat untuk kita berubah jadi jahat ? Kenapa berubah tu perlukan masa yang panjang ? KENAPA ???

Sebenarnya, semua terletak pada diri kita. Memang, memang tiada manusia yang sempurna. Tapi salah ke kalau kita bekerja ke arah kesempurnaan tu ? Is it going to bring any harm ? or is it going to make us a better person ? Tepuk dada, tanyalah iman.

Bagi Amal, semuanya bergantung pada our FAITH. Kita kena betul2 sure kenapa kita perlu berubah. Adakh sebab oran suruh ? Adakah sebab kawan2 kita semua pakai tudung so kita pun nak pakai tudung jugak ? Macam tu ? MEMANG kita takkan dapat kekuatan yang kita cari.

Tapi, berubahlah kerana Allah. Sebab Dia akan bagi kita kekuatan tu bila kita niatkan kerana Dia. Contohnya kalau kita kerja kt office and kita ada boss. Dia suruh kita buat kerja, yang memang kita kena buat, memang tak boleh lari. Kalau lah kita put our heart into the work, do fr the sake of the company, dia akan hesitate ke nak tolong ? Trust me, he'll be more than willing to help you ! :)

So di mana kekuatan kita ? BUKAN pada hati, BUKAN pada kawan dan keluarga, BUKAN pada tenaga, tapi, pada KEPERCAYAAN YANG TEGUH KEPADA ALLAH :)

Jadi, jangan takut untuk berubah. Minta bantuan Allah. Tinggalkan maksiat. Jadikan Ramadhan kali ini titik perubahan daripada lembah yang hina. JOM ! :D

Teguran untuk diri juga ;) Wallahua'lam.

2 comments:

  1. kalaulah semua orang tahu kelebihan yang ada dalam bulan ramadhan, pasti mereka mahukan setiap bulan adalah Ramadhan..

    ReplyDelete
  2. tu laa. Ramadhan sudah masuk second half pun. sedih sebab still ada org yg tk appreciate. tkpe la, just doakan mereka sedar dan kita masih sempat bertemu Ramadhan seterusnya, ameen (:

    ReplyDelete