Tuesday 2 August 2011

Travelog Ramadhan-Journey towards Mardhatillah #1

Assalamualaikum wbt (: 

Ramadhan datang lagi ! alhamdulillah, tk tau knape bt I have this one feeling that this Ramadhan is going to be different :D rasa excited sgt menunggu hari baru. alhamdulillah, dah 2 Ramadhan now. harap2 boleh maintain momentum fr the consecutive 29 days ! ameen ! :) 

So ape tu travelog Ramadhan ? hehe :) rancangannya, nk coretkan apa yg saya lalui dalam journey Ramadhan kali ni. why do I call it a journey ? sbb dlm Ramadhan ni la kte akan diuji dari berbagai-bagai segi, and I think the best way fr me to share is here, as a reminder fr me in the future, and a lesson to those who happen to read this ;) 

My first day had been a great one :) I managed to figure out a few things that Allah might be testing on me. antaranya ialah SABAR dan KAWAL NAFSU (: so, sabar apa yg Allah uji saya ? sabar dlm mnghadapi masalah, especially in handling people. biasanya, kalau masalah tu hanya kita dan kita, senang je nk selesaikan right ? tp bila melibatkan org lain, memang kita kena sabar. susah, sgt susah. tp saya rasa hikmahnya puasa ni, saya tk larat nk rasa marah ! hehe. kelakar kan ? tp saya rasa best sgt :) bila penat, kita malas nk marah2 or tension2. so instead, anything that pissed me off yesterday, I just deal with it with a smile, alhamdulillah ! 

Kawal nafsu. bagi saya, yang ni pulak nafsu untuk berbelanja kot :) biasa la kn, bulan Ramadhan ni, dengan bazaar la, kuih muih laa. memang banyak godaan. lebih2 lagi kt MMU ni, bazaar kt depan surau =.= punya la byk godaan nk melangkah ke surau tu. hehe. nasib baik lah saya tinggalkan purse kt bilik. so nk beli kuih pun tk boleh. alhamdulillah, da elak pembaziran ^_^

Selepas muhasabah diri kita, mungkin kita akan sedar apa yang Allah uji kita hari tu. If ujian tu kita tk handle dgn baik, expect it to come again, sbb Dia akan uji dan uji smpai la kita pass :) mungkin itulah pentingnya muhasabah. so that tkde la sia2 Allah uji kita :)

wallahua'lam. 

No comments:

Post a Comment