Sunday 20 November 2011

Takut

Bismillahirrahmanirrahim. Aku menulis keranaMu ya Allah. 

Iman, ada naik turunnya. Sebab itulah, sangat penting untuk kita jaga iman. Maha suci Allah, Amal dapat rasakan yang baru2 ni, iman Amal semakin menurun. Rasa kosong, rasa rindu. Tiba2 Allah ketuk pintu hati Amal dengan satu kesedaran, "Hidayah itu milik Allah".

Amal mula jadi takut. Lihat sekeliling. Islam, tapi berpakaian hampir telanjang ? Ramai. Islam, tapi berpegangan tangan di khalayak ? Ramai. Islam, berusrah, tapi bercouple ? Ada je. Islam, tapi melangkah ke tempat2 maksiat ? Ramai. Islam, tapi tidak jadikan al-Quran sebagai pedoman ? Ramai. Islam, tapi MURTAD, RAMAI !

Sayang, apabila jenis2 orang yang Amal sebut kan di atas, ramai yang sedar DIA TU ISLAM. Ramai yang tahu SOLAT TU APA. Ramai yang tahu AL-QURAN ITU PEGANGAN YANG NYATA. Tapi kenapa mereka begitu ? sebab,  "Hidayah itu milik Allah".

Amal kembali menilai usaha2 Amal menjaga hidayah, cukupkah ? Am I grateful enough of the hidayah He gave me ? Perasaan takut mula datang lagi. Amal manusia biasa yang tak lari daripada silap, masih dibelenggu karat2 jahiliyah. Takut, suatu hari nanti hidayah tidak lagi jadi milik Amal, tidak lagi menjadi milik kita semua. Tanpa iman dan Islam, what is there for us to live with ? Takut.

KEMBALI PADA AL-QURAN ! KEMBALI PADA AL-QURAN ! KEMBALILAH PADA ALLAH !!! 

No comments:

Post a Comment