Friday 13 September 2013

Pada saat mulut berbicara

Bismillahirrahmanirrahim (: 

Cuba teliti dan perhati semua blog-blog yang kita follow, memang sebenarnya ada berapa kerat je blog yang benar-benar konsisten. Yang selalu hapdet dengan penuh semangat dan istiqamah. Antaranya, ermm, bukanlah blog ini. Haha ofkos. 

Nak katanya, untuk memulakan sesuatu, memang susah. Nak mula bertudung labuh. Atau menulis blog. Atau jadi kakak usrah. Atau belajar mengikut jadual. Susah. 

Tapi nak tahu apa yang lebih susah ? Istiqamah. 

Rasanya dah pernah mention dalam post-post sebelum ni. Istiqamah ni memang something yang super difficult, hanya manusia yang extraordinary mampu buat. Yes. Memang ada orang yang mampu buat. So, kenapa bukan kita ? 

Muqaddimah untuk menghentam diri sendiri yang dah lama tak hapdet blog berakhir di situ. 

----------

So hari ni nak cerita pasal bicara. This lately kita tengok ramai je yang dah jadi makin baik. Semua orang pakat share status-status yang baik kat FB. Gambar-gambar yang menginsafkan kat Tumblr. Alhamdulillah. And ramai juga yang dah mula berjinak-jinak untuk join usrah. Juga. Alhamdulillah :)

Tapi kadang-kadang kita lupa, dalam kita berbicara, dalam kita menyampaikan nasihat, sebenarnya, hati pertama yang Allah akan uji adalah hati kita sendiri. Allah will not let you by after you say something, without testing you on what you have said. 

Been there. A lot of times. 

Sebab tu dalam bulatan gumbira pun kita diajar untuk beramal dulu dengan apa yang kita cakap, then only kita sampaikan. Atau. Kita sampaikan sambil-sambil berazam untuk turut buat apa yang kita perkatakan. Tapi situasi kedua lebih bahaya. Takut-takut kita pun tak mampu buat sebenarnya. 

Contohnya. Kakak A bagitau adik-adik bulatan dia, "Kita ni, kena tutup aurat dengan sempurna". Padahal kakak A pun pakai tudung nipis jarang nampak tengkuk. Tapi kakak A berazam untuk berubah bila dia kata sebegitu. Trust me, Allah will test kakak A on that, and it's not going to be easy. 

Or. What happened to me. Hari tu berpeluang untuk bagi sharing kat adik-adik. Then I talked about "Kebergantungan kepada Allah". Wallahi, the whole week I was tested JUST ON THAT. 

So be careful with your words. Allah will not let you by after you say something, without testing you on what you have said. Remember. 

Wallahua'lam. 


No comments:

Post a Comment